Zijn ze nodig?

Er zijn menen die zeggen “als je gevarieerd genoeg eet, dan ben je geen supplementen nodig”. Die mening is niet geheel zonder merit. Het ligt voor de hand om te denken dat we als mens geëvolueerd zijn om alles te halen uit het voedsel dat er voorhanden is.

Het argument dat ik daartegen zou zetten is dat dit weliswaar correct is, maar dat de mens in een grote verscheidenheid aan omgevingen moet leven. Niet al deze omgevingen bieden het volledige spectrum aan voeding, mineralen en vitamines.

Zeker, we kunnen er lang genoeg overleven om ons voort te planten. Maar de natuur maakt het verder niet uit wat de levenskwaliteit hierbij is. Voortplanting is genoeg.

Ik probeer juist de levenskwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen, en daar hoort een optimaal functionerend lichaam bij. En als supplementen daarbij behulpzaam zijn…

Welke supplementen?

Zoals geschreven ben ik geen arts, en ik kan niet weten hoe jou unieke situatie is. Wanneer we antwoord willen op de vraag welke supplementen nodig zijn kan ik dan ook alleen kijken naar nationale gemiddeldes.

Ik weet van 3 verschillende supplementen dat deze vaak onvoldoende aanwezig zijn in de Nederlanders: Vitamine D3 (de zon-vitamine), Magnesium en Jood (Jodium).

Jood wordt vaak toegevoegd aan zout, en in het bijzonder aan bakkers-zout. Wanneer je brood eet of jood-zout gebruikt (JoZo) dan is het waarschijnlijk niet nodig om extra Jood supplementen te gebruiken. Mocht je echter weinig zout eten en geen brood, dan is het wellicht verstandig om wat jood supplementen te nemen.

Vitamine D3 is erg bekent als supplement. Het helpt bij het onderhouden van het slaap-ritme en kent nog andere (belangrijke!) functies. Vitamine D3 wordt in de huid aangemaakt wanneer deze wordt blootgesteld aan ultraviolet licht. Hetgeen in NL in de herfst, winter en voorjaar erg weinig gebeurt. Ik neem dan ook elke dag (in de ochtend) een vitamine d3 supplement.

Magnesium ben ik bij toeval op het spoor gekomen. Ik kreeg last van pijnlijke voet-krampen in de avond en ben op zoek gegaan naar mogelijke oorzaken. En ziedaar, magnesium is een mineraal waar vele nederlanders een tekort aan hebben. Sinds ik een goede kwaliteit (met meerdere magnesium-verbindingen) magnesium supplement gebruik zijn mijn voet-krampen weg.

Vitamine C?

Er zijn mensen die zweren bij een vitamine C supplement. Vooral als voorzorg maatregel. Ik heb hierover niet echt een mening, al neem ik in tijden van verhoogd risico ook wat vitamine-C. Of het helpt of niet… dat zal ik waarschijnlijk nooit weten. Maar een teveel aan vitamine C wordt door het lichaam gewoon weer uitgescheiden, dus het risico is laag en potentieel scheelt het me een paar ziekte dagen.

Zekerheid

Wanneer je echt zekerheid wilt, dan zul je naar de dokter moeten en een bloed onderzoek aanvragen. Dan kan men zien wat op dat moment de toestand was. En daarop gebaseerd supplementen uitkiezen. Wel zul je dit regelmatig moeten doen omdat anders kortstondige fluctuaties het beeld zullen verstoren.