Gelukkig zijn de feestdagen net voorbij, want het volgende artikel is onder gezondheid toegevoegd.

Het wordt gelukkig steeds meer een open deur intrappen, want zo langzamerhand wordt de realisatie dat suiker de grootste boosdoener is in ons dieet steeds bekender.

Het is zelfs zo ver gekomen dat de suiker industrie zich serieus zorgen maakt en een tegen campange is begonnen. Het resultaat daarvan is dat vele artikelen over suiker inmiddels zijn begonnen met het toevoegen van wat vage bewoordingen als “een beetje suiker kan wel, maar…”.

Nu is het inderdaad zo dat suiker niet direct een vergif is. Het zijn de indirecte gevolgen van suiker die schadelijk zijn voor onze gezondheid. De verslavende werking en de invloed op de insuline productie. En met name in die verslavende werking zit het probleem wanneer we gaan zeggen “een beetje kan wel, maar…”.

Ik zal het daarom sterker uitdrukken: Suiker hoort niet in het voedingspakket.

Preciezer uitgedrukt: Geraffineerde suiker hoort niet in het voedingspakket. (Jammer voor de suikerindustrie)

Er is heel veel over voeding te zeggen, en als we het over suiker hebben moeten we eigenlijk ook over koolhydraten beginnen. Maar ik wil stap 2 simpel houden en ga dat daarom niet doen.

Stap 2: Geen geraffineerde suikers meer.

De geraffineerde suikers komen in veel producten voor: snoep (en alle mogelijk ‘repen’), frisdranken, koekjes, broodbeleg en vele kant en klaar maaltijden. Ook in producten waarin je het niet zou verwachten. Zo stelde ik onlangs met verbazing vast dat in pindakaas heel veel suiker zit! Bleek dat de fabrikant een “magere” pindakaas had uitgebracht waarin het vet was vervangen door suiker (ongelofelijk!).

Zelf heb ik geen overgewicht, al zat ik wel ietsje boven het ideaal. Toen wij suikers uit ons dieet verwijderden (alleen de suikers!) ging mijn gewicht spontaan 10% naar beneden. In zelfs vrij korte tijd. En zonder dat dit een beoogd doel was. Zo at ik niet minder (eerder meer) maar ondanks dat ging er binnen ca twee maanden 10% van mijn gewicht af. Ik was dus eigenlijk te licht geworden!

Na stap 1 krijg je nu genoeg slaap (hoop ik?). Je hebt dan ook wat extra wilskracht om deze tweede stap te zetten. En ik geef het toe, stap 2 vraagt wel wat wilskracht. Maar het is een belangrijke stap. Er is een bekende regel (de pareto regel) die zegt dat 80% van het effect met slechts 20% van de moeite wordt verkregen. Ik weet niet of dat op suiker van toepassing is. Want hoewel ik vermoed dat zonder suiker ons dieet inderdaad wel eens 80% gezonder zou kunnen zijn betwijfel ik of dat maar 20% van de moeite kost.

Het is even vol houden, maar het kan wel. Daarbij vind ik het persoonlijk het gemakkelijkst om dit niet geleidelijk te doen, maar in 1 keer: geen suiker. Wanneer je bij het eten voldoende vetten binnenkrijgt (daarover later meer) dan is dit zelfs goed te doen.

Fructose

Een kleine extra vermelding voor fructose: Fructose is vrucht suiker. Suiker is suiker. Fructose is suiker. Dus ook geen fructose meer. En fruit dan? Inderdaad ook fruit moeten we reduceren. Eet vooral fruit met een laag fructose gehalte. Bananen en andere zoete vruchten kunnen we beter weglaten. Vergeet niet dat de vruchten die we tegenwoordig eten meest niet in de vrije natuur voorkomen. We hebben inmiddels fructose gehaltes in de vruchten die ver boven de natuurlijke waardes liggen. Selectief kweken zij dank.

En vruchtensappen zijn helemaal uit den boze… brr.

Tenslotte

Dus, ik eet geen suikers meer?….

Ok, ik geef het toe. Ik eet nog wel suikers, zelfs geraffineerde suiker. Met name traditionele gerechten als Oliebollen/Appelflappen(beignets) of ook appeltaart kan ik niet weerstaan. Ook wanneer ik die zelf maak gebruik ik geraffineerde suiker. De smaak is anders gewoon niet zoals ik gewend ben. Dit probeer ik dan goed te praten met het idee dat dit slechts zelden voorkomt. Tja…

Oh, nu ik er aan denk: als je suiker te mijdt verandert je smaak. Je proeft het suiker dat nog in de producten zit beter. Dus ook wanneer ik zelf een appeltaart maak dan kan ik er minder suiker in doen dan volgens het recept nodig is. De “standaard” recepten zijn veel te zoet!

En natuurlijk kan mijn resterende suiker consumptie natuurlijk geen excuus zijn voor het jouwe ;-)