Bitcoins:

Mijn bitcoin adres is:

1FiehAQfLGfooASRsSXsQiz8eUfRy4J3Pv

Social Media:

Abonneer:

via RSS

Oudere Posts:

2018
Oktober

Stabiliteit van de samenleving

Half om half

Vertrouwen en de zaak Kavanaugh

Elke ideologie tendeert naar een globale staat

Boek review: The White Nationalist Manifesto (deel 7)

Boek review: The White Nationalist Manifesto (deel 6)

Boek review: The White Nationalist Manifesto (deel 5)

Boek review: The White Nationalist Manifesto (deel 4)

Boek review: The White Nationalist Manifesto (deel 3)

September

Boek review: The White Nationalist Manifesto (deel 2)

Boek review: The White Nationalist Manifesto

Drie politieke richtingen

Het komende einde van de democratie

Politiek: ideologie, deel 3

Politiek: ideologie, deel 2

IQ - een interresante theorie

Politiek: ideologie

Politiek: theorie

Libertarisme en ostracisme

Politiek: consequenties

Politiek: theorie

Blok eindigt politieke carriere?

Libertarisme en self-ownership (deel 5)

Libertarisme en het NAP (deel 4)

Augustus

Libertarisme en de schuld vraag (deel 3)

Geen libertarisme, maar wat dan? (deel 2)

De onmogelijkheid en onwenselijkheid van het libertarisme (deel 1)

Waarom mannen een iets hoger gemiddeld IQ hebben dan vrouwen

IQ verdeling en na-apen

Framing

Vrijheid van meningsuiting

Rationeel

Social media and feedback

Boek: Why We Sleep

Individualisme en Christendom

Individualisme en nihilisme

De efficiëntie van een groep

Muziek

De 50% problematiek

Juli

Het primaire probleem in de samenleving

Het cirkeltje is rond

Nieuwe r/K Theorie artikelen

Het minimumloon

Iedereen is slim, behalve Trump...

Links, rechts en model versus realiteit

Boek: The Moral Case for Fossile Fuels

BTC: waar staan we nu?

Trump en energie

Boek: The Blank Slate

Vernieuwing van de r-K theorie artikelen.

Het gemeenschappelijk bezit experiment

Jordan Peterson over rechts

NAP en de heersende moraal

Juni

Propertarisme: Geen NAP - deel 2

Zwart wit in de reclame

Waarheid in de samenleving

Het model is niet de werkelijkheid

Wat is de oorzaak van globalisme?

Propertarisme: Basis van de samenleving is wederkerigheid

Wie we zijn en van waar we komen

Propertarisme: Geen NAP

Propertarisme: Recht en Eigendom

Propertarisme: Rechten

Propertarisme: Eigendom

De media in de USA en de aanval op Trump

Zullen de mensen ooit ontwaken?

Een propertarische lens op de samenleving

Propertarisme

Mei

De Groep

Logisch gevolg van de in-groep preferentie

Vrijheid en dwang

Alle macht corrumpeert

Is links de oorzaak voor de groei van de overheid?

Stop google (en consorten)

Moreel zakendoen ter verbreiding van het NAP

Moreel zakendoen

Het gevaar van Trump

Rijk worden, en dan...

Rijk worden, maar niet alleen.

Rijk worden.

Ideologie en realiteit.

IQ en samenleving.

Jordan Peterson en de JQ.

April

Vrijwillig terug naar religie?

Socialisme en de filterende werking van geschiedenis

De vermogens piramide

Morele basis en stabiliteit van een samenleving

Op de rand van een gouden eeuw?

De ondergang van links

De gedwongen beschaving

Strategie

Privacy en browsing

Even iets anders: Goud

Mensbeeld

De fout van de post-modernisten

Hoe verder?

Gratis bestaat niet.

Financiële leefregels.

Maart

Wetenschappelijke ondersteuning voor de r/K theorie

Rijkdom, wat is het?

Trump

Skin in the game

Waarom geloven we dingen?

Waarheid versus wetenschap

Immigratie, IQ en cultuur

IQ

Vrije handel

Is de linkse politiek kwaadaardig?

12 Rules for life

Stoïcisme

Faith (geloof en vertrouw)

The meaning of life

Twee hersenhelften

Februarie

Hoppe over alt-rechts

Wat is overgebleven van het libertarisme?

Geld corrumpeert

De perfecte staatsvorm (2)

De perfecte staatsvorm

Vrijheid wat is dat?

Kan een samenleving stabiel zijn zonder religie?

Religie voor en na de verlichting?

Hoe dachten de mensen voor de verlichting?

Rassen realiteit

De ethnostaat

Het NAP een ideologie?

Waarom de rijken rijker worden en de armen armer

Wat je zegt ben je zelf...

Januarie

NAP en de menselijke natuur

Vrijheid

Stoïcisme

Hoe zit het met de stabiliteit van het mannelijk en vrouwelijk imperatief?

Peterson vs Newman - de fallout

Prof. Jordan Peterson op Channel 4

Vrije wil

Non Agressie Principe, een bewuste keuze

Non Agressie Principe

Sam Harris en de steniging

Het Individu vs het Collectief

Adam Kokesh vs Stephan Molyneux

Kritische Theorie

Creativiteit

Weg met die suikerpot!

2017
December

Samenzweringen - zijn ze nodig?

BTC - nogmaals

Tijdspreferentie

BTC - Grafiek

BTC - De crash - alweer

Goed en kwaad

Politieke richtingen

r/K Theorie: Pendelbeweging

De vertrouwensketen

Bitcoin futures

Overton window

r/K Theorie: Instelling

Historisch verloop van IQ

r/K Theorie: een introductie

Een model van ons brein

November

Libertarisme - een doodlopende weg?

Bitcoin: een uniek systeem

r/K theorie: Basisinkomen

r/K Theorie

Samenzweringen

Deposito garantie stelsel onder vuur

De na-oorlogse K-r verschuiving

Evolutie of devolutie (regressie)

De Anterior Cingularis Cortex

De Amygdala

Eigendom

K Strategie

r Strategie

r/K Strategieën

Gelijkheid

Oktober

Een gedachte, deel 6: Waarom in het westen?

Een gedachte, deel 5: religie

De discussie - T. Russell vs S. Molyneux

Een gedachte, deel 4: dynamiek tussen de imperatieven en realiteit

Gezondheid, de eerste stap: Slapen

Rasisme, IAT en interne motivatie

De Drie Grootste Uitvindingen

Een gedachte, deel 3: objective realiteit

De komende revolutie en teleurstelling

Hoe een cultuur sterft

Een gedachte, deel 2: mannelijk en vrouwelijk imperatief

Een gedachte, deel 1: wereldbeeld en individualisme

Gezondheid

Minimumloon

Financiële Vaardigheid: Kopen en verkopen van aandelen

September

Financiële Vaardigheid: Wat zijn aandelen?

Mag je plezier hebben?

Universeel Basisinkomen

Podcasts

Lezen

Brein en lichaam

Ik denk, dus ik besta?

Wat is Beter?

Classic Jekyll Theme

Zijn mensen slecht?

Waarom zijn de rijken rijk?

Conservatief versus progressief

Financiële Vaardigheden: Herhalende Risico's

Orde en chaos

Dominantie Hiërarchie

Augustus

Archetypes

Filosofie: Postmodernisme

Schematisch overzicht van de geschiedenis van kennis

Globalisme en progressivisme

Financiële Vaardigheden: De Spaarrekening

Geschiedenis van de filosofie

Twee soorten logica

Waarom accepteren we belasting?

Financiële Vaardigheden: Risico

Politiek: Elite en Ideologie

Mindset - overvloed of schaarsheid?

Goodby google

Gaia en Zeitgeist

Politiek: Voluntarisme

Financiële Vaardigheden: Sparen

Juli

Financiële Vaardigheden: Berekenen

Financiële Vaardigheden: Rente

Financiële Vaardigheden: Goud

Financiële Vaardigheden: Geld

Financiële Vaardigheden

Techniek en een parabel

Een nieuw thema

Wat is een meme?

Er zijn eigenlijk maar twee manieren om tegen de politiek aan te kijken: idealistisch of pragmatisch.

De meest gebruikelijk is idealisme. I.e. we hebben een ideaal voor ogen die we gerealiseerd zouden willen zien. Daartoe observeren we de politiek en kijken/zoeken naar mogelijkheden om deze idealen te realiseren.

Zelf doe ik daar niet langer aan mee. De mensheid probeert dit al zo lang dat het i.m.o. een illusie is om een ideaal na te streven in de hoop dit ooit te bereiken.

Maar dat wil niet zeggen dat we dan niets meer over de politiek kunnen zeggen. Als we op een pragmatische manier naar de geschiedenis kijken kunnen we ontdekken “wat werkt” en “hoe het werkt”. Het ligt in de lijn der verwachting dat deze patronen zich in de toekomst zullen herhalen.

Het is vooral het boek “The Machiavellians” van James Burnham dat me hielp om mijn half gevormde ideeën op een rij te krijgen.

Of en toe lees je wel eens over “Machiavellianism” en dan wordt dit woord over het algemeen negatief gebruikt. Op zich is dat wel grappig want “machiavellianism” staat dan voor “sluw” en “gewetenloos”. Maar Machiavelli studeerde vooral hoe de politiek feitelijk werkt. Al probeerde hij dat te gebruiken voor zijn eigen doeleinden.

In dat boek observeert Burnham dat we altijd door een elite bestuurt worden. In elk hiërarchisch systeem is er altijd een kleine elite die de grote massa regeert. Hoe deze elite tot stand komt verschilt in elk land. Maar elk land wordt bestuurd door slechts een klein groepje mensen.

Zelfs een veel geprezen land als Zwitserland kent nog steeds een regering die uit slechts enkele mensen bestaat.

Het feit dat we soms kunnen stemmen heeft tot resultaat dat het clubje zich van tijd tot tijd veranderd. Meer niet. En vaak is zelfs dat beperkt tot een zekere roulatie binnen een iets groter clubje.

Ideologieën, zo Burnham, zijn er om acceptatie van een elite te bereiken. Of communisme of kapitalistische democratie, zelfs nazisme en fascisme, het zijn allemaal ideologieën om acceptatie van het clubje te verkrijgen. Daarbij geloven ook de leden van dit clubje vaak in de ideologie. Er is geen opzettelijke misleiding!. Dat te veronderstellen zou een serieuze vergissing zijn.

Nu zouden we kunnen denken dat we misschien maar de hiërarchische systemen overboord zouden moeten zetten. Maar dan lopen we tegen de menselijk natuur aan.

Burnham zelf oppert in zijn boek dat de mens van nature slecht is en naar macht streeft. Uit dit machtsstreven ontstaat de hiërarchie.

Zelf ben ik iets minder pessimistisch, al erken ik wel dat evolutie het machtsstreven stimuleert. Om dit dan echter de ‘slechte natuur’ van de mens te noemen gaat me persoonlijk te ver.

Er zitten evolutionaire voordelen aan samenwerking. En de meest efficiente vorm van samenwerking -onder gebrekkige informatie voorziening- is in mijn opinie de hierarchische structuur. Het is niet voor niets dat militaire organisaties strakke hiërarchieën zijn.

Kort gezegd, in het verleden waren hiërarchisch georganiseerde samenlevingen beter in het assimileren of overheersen van andere samenlevingsvormen. Dit voerde uiteindelijk tot de natie-staten van vandaag.

Een ideologie hoeft niet op waarheid te rusten. Er kunnen wel aspecten in zitten die realistisch zijn, maar de meeste ideologieën lijken vooral op puur abstracte ideeën te rusten. En -zoals gezegd- ook de elite gelooft vaak in de ideologie.

Wanneer een ideologie de acceptatie binnen de samenleving verliest kan de elite naar geweld grijpen of middels fraude proberen om zijn macht te handhaven. Niet alleen uit machtswellust, maar ook uit (oude) ideologische overwegingen. Maar zonder de aansluiting met de samenleving zal over kort of lang de elite uitgewisseld worden door een nieuwe elite die de nieuwe ideologie vertegenwoordigd.

Deze uitwisseling kan op meerdere manieren plaatsvinden. Zowel geleidelijk als ook plotseling of door gewelddadige revoluties.

Zelf denk ik dat we nu het afbrokkelen van de libertarische democratische ideologie zien. De massa wordt zich toenemend bewust van de elite (regering en bankiers) en de elite lijkt zich dit niet te realiseren.

Het lijkt me dat over enige tijd een nieuwe ideologie zijn intrede zal doen. Welke dat zal worden weet ik natuurlijk niet, al vermoed ik dat nationalisme daarin een belangrijke plaats zal innemen. Welke ideologie het ook wordt, ik hoop van ganser harte dat de overgang geweldloos zal zijn.