Ik heb hier geen bepaalde bedoeling mee, maar ik vond de volgende Ted-x talk wel interresant.

Het hoogtepunt van de video zijn de resultaten van een onderzoek naar creativiteit.

Van de 5-jarigen classificeert 98% in the categorie ‘buitengewoon begaafd’ inzake creativiteit.

Onder de 10-jarigen is dit gezakt naar 30%. Voor 15 jarigen is het nog 15%. En tenslotte voor volwassenen (gemiddeld 31 jaar) is het nog slechts 2%.

Er is een deels impliciete veronderstelling dat dit komt door het schoolsysteem.

Nu ben ik zelf geen voorstander van het huidige schoolsysteem, maar ik denk dat dit toch iets te ver gaat. Voor een groot deel kan dit waarschijnlijk ook worden verklaart door de normale menselijke ontwikkeling. Als we ouder worden krijgen we meer ervaring en gaan kritischer om met de ideeën die we krijgen. Bovendien willen we in een samenleving passen die ons voorschrijft hoe we ons te gedragen hebben en welke ideeën acceptabel zijn.

In deze samenhang is het ook begrijpelijk dat er gezegd wordt dat een natuurkundige tot zijn 25ste heeft om met iets baanbrekends te komen, daarna gebeurt dit vrijwel nooit.

Tenslotte is het ook niet zo dat landen (en tijden!) waar geen schoolsysteem bestaat veel creatiever zijn.

Ik heb in het verleden ook wel van theorieën gehoord dat er in een samenleving maar “zo veel” plaats is voor genieën. Er wordt dan geïmpliceerd dat er een mechanisme is in de samenleving dat het aantal genieën beperkt. En zoals ook in de video gezegd wordt, een samenleving heeft slechts 2% extreem creatieven / genieën nodig om goed te functioneren.

Toch wil ik het schoolsysteem niet vrijpleiten. Het huidige schoolsysteem heeft zijn wortels in een (niet zo grijs) verleden waar het opgericht werd expliciet om een mens te produceren die goed in de samenleving paste. En ook vandaag is dit nog een belangrijk bestanddeel van de doelstelling. Leerlingen produceren die een plaats in de maatschappij vinden. Dit heb ik letterlijk zo gelezen in het propaganda blaadje van een school.

Scholen zijn er om een eenheidsproduct te fabriceren. De drie belangrijkste dingen die de kinderen geleert worden zijn: Gehoorzaamheid, Uniformiteit en Apathie.

Het wordt tijd dat daar eens verandering in komt. En wellicht dat dan ook het aantal genieën in de samenleving wat kan toenemen.